فن کولر گازی چیست؟

 فن کولر گازی چیست؟

فن یا موتور فن، موتوری است که هوای لازم جهت وزیدن به اوپراتور را تامین می کند. در کولر گازی یک فن داخلی و یک فن بیرونی وجود دارد که هر کدام وظایف خود را انجام می دهند.

خرابی هر یک از این فن ها مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه این بحث به آن اشاره می کنیم. به طور کلی تعمیر فن کولر گازی شارپ در قدرت این دستگاه تاثیر بسیار ویژه ای خواهد داشت و کارایی و عملکرد دستگاه را بالا می برد.

فن کولر گازی شارپ

بررسی فن بیرونی و داخلی کولر گازی شارپ

فن داخلی

این فن در داخل کولر گازی جاسازی شده است. ممکن است رله فن یا خود فن دچار مشکلاتی شود که عملکرد دستگاه را تحت الشعاع خود قرار می دهد. برای تعمیر فن کولر گازی شارپ در این شرایط نیز باید از یک متخصص و تکنسین ماهر کمک بخواهید. وقتی فن داخلی خراب می شود؛ حتما با یکی از مشکلات زیر روبه رو خواهیم بود که رفع هر کدام به روش خاصی امکان پذیر است.

  • معیوب بودن بلوور داخلی کولر گازی
  • خرابی بوشن کولر گازی
  • خرابی بلبرینگ های فن داخلی کولر

فن بیرونی

فن بیرونی همان کندانسور است. این فن هوای گرم محیط را می گیرد و به بیرون از محیط انتقال می دهد. اگر فن بیرونی خوب و درست کار نکند، نمی تواند این عملیات را به خوبی انجام دهد و در نتیجه کولر گازی شارپ سرمای مناسبی تولید نخواهد کرد.

در این شرایط کمپرسور بیش از حد گرم می شود و سیکل سرمایش کولر گازی کاملا مختل می شود. برای تعمیر فن کولر گازی شارپ راهی جز کمک خواستن از یک مرکز معتبر ندارید.

تعمیر فن کولر گازی شارپ

برای تعمیر فن  اسپلیت شارپ باید شفت بیرونی و داخلی موتور فن، خود موتور فن، رله برد، سنسور کنترل دما، ترموستات، خازن فن و منور بلوور ر ا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. هر یک از این بخش ها در عملکرد صحیح فن نقش اساسی و کلیدی دارد. به همین دلیل است که اختلال در هر بخش مشکلات بسیاری را در فن به دنبال خواهد داشت که کاربر را مجبور می کند سریعا باید برای تعمیر فن کولر گازی شارپ وارد عمل شود.

معمولا تنها در مواردی که خازن موتور فن کولر گازی شارپ دچار اختلال شده باشد، می توانیم برای تعمیر فن دست به کار شویم. گاهی نیز با تعویض بلبرینگ موتر فن مشکلات برطرف خواهند شد، اما اگر مشکل سیم پیچی وجود داشته باشد، موتور فن باید به طور کلی تعویض شود.

این موتر فن ها به صورت پرسی در دستگاه جا خورده اند. به همین دلیل است که تاکید می کنیم برای تعمیر فن کولر گازی شارپ به یک مرکز مجرب و متعهد مراجعه کنید تا تعمیر این قطعه با کیفیت انجام شود.



کمپرسور اسپلیت شارپ

کمپرسور اسپلیت شارپ

کمپرسور اسپلیت شارپ یکی از مهم ترین و اساسی ترین قطعات داخلی این دستگاه به شمار می رود. وظیفه ی کمپرسور در اسپلیت مکش گاز از اواپراتور و حرکت دادن آن به سمت کندانسور می باشد. این قطعه در صورت خرابی این عملکرد را به درستی را انجام نمی دهد.

زمانی که مکش گاز اسپلیت به درستی انجام نشود دستگاه گازی برای وارد کردن به دستگاه ندارد در نتیجه هوای خنکی هم وارد محیط نمی کند. به طور کلی خنک بودن باد اسپلیت تنها در نتیجه ی سالم بودن تمام قطعات آن امکان پذیر می باشد.

کمپرسور اصلی ترین قطعه برای اسپلیت بوده و به عبارتی قلب این دستگاه محسوب می شود. در صورت خرابی این دستگاه تنها به واحد تعمیرات اسپلیت شارپ مراجعه کنید. در ادامه به نکات مهم در عیب یابی اسپلیت شارپ و تعمیر این قطعه می پردازیم.

کمپرسور اسپلیت شارپ

تعمیر کمپرسور اسپلیت شارپ

تعمیر کمپرسور اسپلیت شارپ لازم است تنها توسط متخصصان انجام شود. کمپرسور های مورد استفاده در کولرگازی در ۳ مدل پیستونی، دوار و اسکرول تولید می شوند. نوع دیگری از تقسیم بندی برای کمپرسور ها وجود دارد بر اساس گرمای محیط به دسته بندی آن ها می پردازد. کمپرسور های t1برای محیط هایی حداکثر تا ۴۳ درجه و  کمپرسور های t3 متناسب برای محیط هایی که بالای ۴۳ درجه هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور اسپلیت شما در هر نوعی که باشد لازم است توسط متخصصان مورد تعمیر قرار بگیرد. تعمیرات ناآگاهانه خرابی های بسیاری را برای دستگاه شما به وجود می آورد. استفاده از قطعه ی اورجینال از نکاتی است که به هنگام تعمیر کمپرسور اسپلیت شارپ یا تعویض این قطعه باید به آن توجه داشته باشید. قطعات تقلبی در کارکد اسپلیت بسیار تاثیرگذار بوده و کارکرد آن را با اختلال مواجه می کنند.

نکات مهم در عیب یابی اسپلیت شارپ

عیب یابی بخش مهمی از تعمیرات اسپلیت شارپ را در بر می گیرد. اگر عیب یابی به درستی انجام نشود ممکن است با تعویض کمپرسور نیز تاثیری در کارکرد دستگاه دیده نشود و کمپرسور تعویض شده به زودی دچار اختلال بشود. به یاد داشته باشید تعویض یا تعمیر کمپرسور اسپلیت شارپ اگر به موقع انجام نشود، مشکل پیش آمده برای دستگاه مکن است به سایر قطعات منتقل شود و در کارکرد این دستگاه اختلال ایجاد کند.

برای عیب یابی کمپرسور لازم است متخصصان و تعمیر کاران به نکات زیر توجه داشته باشند.

  • دمای گاز دهش
  • شدت جریان مورد نیاز کمپرسور
  • فشار مکش و دهش در هنگام کارکرد سیستم
  • مقدار گرما در ورودی کمپرسور
  • دمای گاز برگشتی

خازن کولرگازی ال جی

خازن کولرگازی ال جی

خازن، یکی از قطعات موجود در کولرگازی ال جی و البته سایر کولرهای گازی است که خرابی آن، عملکرد این دستگاه را با مشکل مواجه ساخته و تعمیر اسپلیت ال جی را ضروری می‌سازد. از همین‌روست که کارشناسان توصیه می‌کنند سرویس‌های دوره‌ای کولرگازی و رفع اشکالات پیش آمده در آن جدی گرفته شده و در اسرع وقت انجام شوند. خازن کولر گازی ال جی یا  Capacitor در واقع محرک موتور است. این قطعه، متشکل از دو صفحه موازی است که روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. بار الکتریکی که در خازن‌ها ذخیره می گردد جهت راه اندازی قسمت های مختلف کولر گازی مصرف می گردد. به طور کلی خازن‌های کولر گازی در سه بخش قرار می‌گیرند که عبارتند از: خازن کمپرسور کولر گازی، خازن فن داخلی کولر گازی، خازن فن بیرونی کولر گازی. توصیه می‌شود خرابی خازن‌های کولرگازی در اسرع وقت رفع گردد تا از بروز اشکال دوچندان در دستگاه جلوگیری شود. در بخش‌های آتی برخی از رایج ترین علل خرابی خازن کولر گازی و روش تعمیر و تعویض آنها شرح داده می‌شود.

خازن کولر گازی ال جی

علل خرابی خازن کولرگازی ال جی

اتمام عمر مفید خازن

تمام شدن عمر مفید خازن کولرگازی ال جی به دلایل متعددی روی می‌دهد که شایع‌ترین آن کار کردن خازن در محیط و دمای نامناسب است. محدوده دمایی که خازن برای کارکرد در آن محدوده طراحی شده است مشخص است و در صورتی که این محدوده رعایت نشود، طول عمر خازن کولرگازی ال جی کاهش می‌یابد. کولر گازی‌هایی که موتور آنها در محیط داغ کار می‌کند و یا در محیط‌های با تهویه کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، طول عمر خازن‌شان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

جریان

خرابی موتور باعث اضافه بار خازن می‌شود. این مورد معمولا به ندرت رخ می‌دهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچ‌ها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن کولرگازی ال جی تاثیر می‌گذارد.

ولتاژ ورودی به کولرگازی

این مورد به تنهایی می‌تواند تأثیر بسزایی در خرابی خازن کولرگازی ال جی داشته باشد. به طور کلی کاهش ولتاژ سبب افزایش شدت جریان (آمپر) می‌شود و طبیعتاً افزایش شدت جریان آمپر کولرگازی، سبب افزایش دما می‌شود. برای مثال اگر اجازه دهیم خازنی با مقدار نامی ۴۴۰ ولت در ۴۵۰ ولت کار کند ممکن است عمر خازن تا ۲۰% کاهش یابد. در ۴۶۰ ولت عمر خازن ۵۰% و در ۴۷۰ ولت ۷۵% طول عمر خازن کاهش می‌یابد. با کار کردن خازن در ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی آن می‌توان طول عمر خازن را افزایش داد و از خرابی خازن کولرگازی ال جی جلوگیری کرد.

عمر(ساعت کارکرد)

عمر مفید خازن کولرگازی ال جی همچون سایر خازن بکاررفته در کولرهای دیگر، مشخص است. بنابراین اگر مدت زمان زیادی از خریداری و کارکرد دستگاه‌تان می‌گذرد، احتمالا خرابی خازن کولرگازی ال جی شما به دلیل اتمام عمر مفید آن باشد. زیرا تمامی خازن‌ها به مرور ظرفیت خازنی خود را از دست می‌دهند.

نکات مهم در تعویض خازن کولرگازی ال جی

در صورت خرابی خازن کولرگازی ال جی چاره‌ای جز تعویض و تعمیر آن نخواهد بود. قویاً توصیه می‌شود در صورتی که دانش و مهارت تعویض خازن کولرگازی ال جی را ندارید، انجام این کار را کارشناسان تعمیر کولرگازی بسپارید. در بخش زیر آموزش‌های ابتدایی مرتبط با تعمیر و تعویض خازن کولرگازی ال جی ارائه خواهد شد.

خازن کولرگازی معمولاً در کنار کمپرسور قرار می گیرد. در صورت اطمینان از خرابی خازن کولرگازی می‌توان با مراجعه به مشخصات درج شده بر روی خازن  و یا دفترچه راهنمای کولر گازی، خازنی دقیقاً مشابه خازن کولرگازی، خریداری کرده و آن را جایگزین کرد. پس از تهیه نمونه نو خازن، مراحل زیر دنبال شود:

  • برق کولر را قطع نمایید. از اورلود نکردن کولرگازی مطمئن گردید.
  • برای تعویض خازن و مراجعه به آموزش طریقه نصب خازن کولرگازی در نظر داشته باشید که علامت c به معنی com و مشترک بر روی خازن است و دو علامت s به معنی استارت و R به معنی رانینگ می باشند.
  • دو علامت MAIN و SUB را نیز می توانید بر روی خازن مشاهده کنید که به اصطلاح سیم پیچ اصلی همان MAIN یا به صورت اختصاری C-R است و سیم پیچ SUB یا به اختصار C-S به معنی سیم پیچ راه انداز است. (آشنایی با این علامت‌ها برای نصب سیم‌های خازن ضروری است).
  • برای اتصال سیم‌ها به خازن در مراحل نصب خازن کولر گازی توجه داشته باشید که c برای سیم مشترک استفاده می‌شود، FAN برای اتصال سیم فن و HPEM در برخی از خازن‌ها برای اتصال کمپرسور است. (نکته: در صورت مشاهده تفاوت، می‌بایست سیم سوم یا کمپرسور به این سری اتصال داده شود).

آموزش تعویض خازن کولرگازی ال جی

اگر چه تعویض خازن کولرگازی ال جی کار چندان پیچیده‌ای نیست لیکن قویاً توصیه می‌شود انجام آن توسط کارشناسان تعمیر کولرکازی انجام شود. در تعویض خازن کولرگازی ابتدا می‌بایست بست خازن قبلی، از بدنه با پیچ گوشتی باز گردد. (برای پیشگیری از اشتباه باید به ترتیب سیم‌های خازن قدیمی از جای خود خارج شده و به خازن جدید اتصال یابد). می‌بایست هر سیم دقیقا به ورودی مشابه وصل گردد. باید به این نکته توجه داشت که COM در ورودی و یا دو سیم دارد. از این رو باید دو سیم از خازن قبلی جدا وبه خازن جدید وصل شود. در ادامه، می‌بایست خازن قبلی کنار گذاشته شده و خازن جدید به محل خازن قبلی با بست اتصال داده شود. در ادامه برق وصل شده و کولر، روشن گردد. در صورتی که مشکل از خازن بوده باشد، با تعویض خازن کولرگازی، مشکل برطرف شده و کمپرسور راه اندازی می شود. (نکته مهم: جهت پیشگیری از خطر برق گرفتگی و یا مشکلات تعویض خازن بهتر است تست و تعمیر خازن کولر گازی توسط تعمیرکار انجام شود).